loop="-1" > پشت دیوار های شهر تسوج :: خان چوبان -تسوج

خان چوبان -تسوج

خان چوبان شخصیتی محق و همچنین مظلوم و سربلند در داستان سارای بود و شهر ما تسوج هم با اینکه محروم و بی نصیب مانده ولی سرافراز صحنه های تاریخ و رشید جبهه های حق علیه باطل است . به همین جهت نام این وبلاگ را خان چوبان انتخاب کردیم.
تسوج شهری در میان استان های آذربایجان شرقی و غربی که قدمتی به اندازه تاریخ دارد ولی جمعیت و وسعت فعلی آن یک دهم جمعیت تاریخی آن نیست .
این وبلاگ فقط و فقط برای بیان محرومیت ها و دردهای این شهر و همچنین بخش تسوج (با 151 شهید) فعالیت می کند و نویسنده آن از هرگونه وابستگی به شخص یا گروهی مبراست .

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

پشت دیوار های شهر تسوج

چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۵:۳۸ ب.ظ

وقتی  می  خواستم مطلبی  با عنوان پشت دیوارهای  شهر  بنویسم اصلا نمی  دانستم که قبلا کتابی  با همین عنوان درباره خرمشهر  نوشته شده   اما شهر  من نه خرمشهر  است نه خونین شهر  . اینجا شهری  است  پر از  تئوریسین  . پر از  صاحبان اندیشه و فکر  اما  ناقص  و عقب  مانده . پهنایش  نامحدود است البته از  بعد تاریخی  اما  احوالش  پریشان  نه آنقدر  ها که فکرش  را بکنی  . بیشتر  از  آن

اینجا هر  کسی  فکری  می  کند ، سعی  در  به کرسی  نشاندنش  دارد . یا هرکسی  که دستش  از  مسندی  دور  مانده باشد .

یا کسانی  که بر خلاف  امواج حرکت می  کنند  و یا کسانی  که دوست دارند  تسوج شهری  سنتی  باشد  و شهری  با دیوار  های  گلی  و خشتی  و با درختهای  گردوی پای  جوبی  که نصف  معبر را هم گرفته باشند  و یا  شهری  که زیبایی  پای  دیوارهایش پهن(کود حیوانی) باشد  .

مهم نیست دیگران چه می اندیشند  اینجا مهم فقط  منم و اندیشه هایم درست یا غلط  ، همسو یا مخالف دیگران



اینجا اگر  کسی  غیر از  من ها بخواهد کاری  کند  صبح و شام مردم را در  مغازه هایشان و کوچه و خیابان تحریک می  کنند و  باز سعی  در  منیت ها دارند

بهت زده ام و کاری  از  دستم بر نمی آید  اینجا حتی  اگر  در  درمانگاهش  کسی  بخواهد خدمتی  کند و تغییری  بدهد  باز  دست هایی  هستند که کارشکنی  کنند . باز  هستند کسانی  که فرار بدهندش  تا . . .

اینجا همه آنها که روزگاری  امتحانشان را پس  داده اند هم از  مسئولان فعلی  خیلی  بهترند زیرا فقط  آنها می  توانند  بهترین باشند و  بهتر  از  آنها نه آمده و نه خواهد آمد . . . !!!

اینجا برای  کسانی  که غصه اش  را می  خورند غم انگیز  است . 

اینجا منافع شخصی  بعضی ،  مهم تر  از  منفعت عمومی است !!

شهری  با قدمتی  قبل از  میلاد  ولی  احوالی  نه چندان  وزین تاریخ و فرهنگش  .

شک کردم که آن آبادی  ویرانی  که روزی  داستانش  را خواندم اینجا نباشد ؟

همانجایی  که روزی  کسی  سوالی  از  اهلش  پرسید و گفت :

چیزی  از  من بخواه ولی  بدان هر  چه به تو بدهم دو برابر آن را به دوستت خواهم داد

می  دانید  چه شنید ؟

یکی  از  چشمانم را در بیاور  . . . . . . 

روزگاری  است بحث  جدیدی  در  شهر  کوچکم در  حال مطالعه و یا شاید هم تصویب   است  . طرح  ساخت مجتمع اداری  - تجاری  در  محل شهرداری  تسوج و داغ تر  از  آن حواشی  ایجاد شده  بر سر آن

قبل از  اینکه بخواهم موضوع را بسط  دهم چیزی  خواهم پرسید که آیا در  همین شهرهای  کوچک و بزرگ اطراف ما هم  بر سر هر  موضوع و هر  طرحی  که از  سوی  شهرداری   و یا دیگر  ارگان ها  در  دست تصویب  و یا اجرا باشد  هم همینقدر  حاشیه ایجاد می  شود ؟

من که نمی  دانم  البته تا به حال هم نشنیده ام  .

امروز  اما در  شهر  من ، منهای  زیادی  هستند که  در  حال حاشیه سازی  برای  طرح در  حال اجرای  شهرداری  هستند  البته همه ی  آنها قبلا امتحانشان را پس  داده اند .   طرحی  که  قبل از  اینکه جزئیات آن را نشر دهند در  حال غیر قانونی  جلوه دادن آن هستند و   هر  ترفندی  دارند رو میکنند تا شهر تسوج  سنتی  و  عقب  مانده باشد .  آنها همان هایی  هستند که یک گاوداری  را از  نظر بهره بهتر  از  یک ساختمان اداری  و خدماتش  می  دانند  . خواستم امروز  بی  پرده وبی  تعارف باشم شاید که فردایی  نباشد . چرا که اگر  یک انسان باشیم باید بدانیم که  هر حرف و عمل امروز  ما ممکن است آخرین  حرف و عمل  ما باشد .

امروز  شهر  عزیزم  تسوج  در  احوالی  وخیم است و من از  اینکه اینجا هستم کمی در  عذابم . چرا که پشت در  و دیوار  های  اینجا افرادی  هستند که  مخاطبشان را سفیه  و خود را  عالم الدهر  و روشن فکر  می  دانند  و  اندیشه همگان را جز  خود باطل  و عاقبت الابطلان متصورند . 

پشت دیوارهای  شهرم افکاری  پلید و خودبین در حال تبر زدن به شاخه های  قدری  پژمرده شهرم هستند .

نمی  دانم چرا آنها فقط  می  گویند : نه ؟؟؟؟؟؟

البته کاش  فقط  نظرشان را بگویند چون حق  شهروندیشان گفتن نظرشان است نه اعمال نظرشان .

اینجا اما قدری  متمدن تر  و با طومار  ها و  پست ها نظرشان را اعمال می  کنند نه با چماق  و زور  و این قدری  بدتر  است و خطرناک تر  .


چرا باید به خاطر عقده های  دیرین و شخصی  بعضی  ساختمان  جدید آتش  نشانی  بلا استفاده مانده باشد ؟

یادم است وقتی  یکی  از  دوستانم مطلبی  در  انتقاد از  روش  بعضی  مردم  در  روز  طبیعت نوشته بود  به او گفتم  هیچ وقت از  مردم انتقاد نکن  چون ما هم جزوشان هستیم و نیاز  مند آنها .

اما امروز  در  نشر برخی  مطالب  هر  چیزی را می  بینم الا  اهمیت و نقش  مردم  و اینکه مردم چه فکر  میکنند و چه می  خواهند.  اصلا آنها مهم هستند یا نه ؟ 

همواره بر این اعتقاد باید باشیم که  شورای  شهری  که مردم  انتخاب  کرده اند را به عنوان همه مردم ببینیم اما ما همان هایی  هستیم که وقتی  در  رقابتی  کم آوردیم به خیابان ها ریختیم !

البته همواره باید شورای  شهر  مورد نظارت مردم باشد  اما آیا در  همه شهر  ها اینگونه است که عده ای  بیکار  همواره  در  مقابل طرح های شهری  تخریب و دست اندازی  و  مقاومت بکنند ؟

همان هایی  که حتی  در  قضیه آمدن امام جمعه به تسوج هم مقاومت کردند ولی مردم خواستند و امام جمعه آمد و مایه خیر و برکت برای شهر شد .

انتقاد باید باشد اما  امروز  به نظرم  انتقاد ها  جایشان را با تخریب  عوض  کرده اند  .

به نظر می  رسد عده ای  می  خواهند جو را قدری  متشنج و نا امن جلوه دهند  که مسئولین را مجاب بر اجازه گرفتن از  آنها در  همه امور  کنند .

الا ایحال  اگر  امروز  شخصی  شهردار  تسوج است  و شورای آن باید مجال اجرای  برنامه و  ایده هایشان را بدهیم و  اگر  نه  بهتر  است آنها جایشان را به شما بدهند .

در  آخر  : مهم نیست این طرح عملی  شده باشد یا نه مهم این است که  تسوج ضرر نکند . 

خادم مردم تسوج عزیز - خان چوبان

----------------------------------------------------

اگر اینسان حکیم اولسا ، اسیر روزگار اولماز

بو بئش گون عمره خاطیر ، نفس شومه دستیار اولماز


سلیمانلار گئدیبلر دست خالی قبره دونیادان
نقدیر اولسا اینسانین جلالی ، پایدار اولماز 


شکوه و فر جاویدان ، فقط مخصوص سبحان دیر
اجل حکمی گلنده ، هئچ کسه راه فرار اولماز 


بو سؤزلر منتسب دیر مکتب شاه ولایتدن
بویوردو ثروت و مکنت دلیل افتخار اولماز 


بشرده اولسا حریت ، اؤزون دونیایه سیندیرماز
شرافتمند اولان اینسان ، قالار آج روشوه خوار اولماز 


اگر اینسان بیر آز فیکر ائیله سئیدی متن قرآنه
بیلردی هئچ حقیقت پیشه اینسان ظلم کار اولماز 



۹۳/۰۹/۲۶
خان چوبان

نظرات  (۲۰)

دست شما درد نکند به نکته های خوبی اشاره کردی فلانی در وبلاگش به خاطر منافع شخصی دارد خودش را میکشد و از همه بدتر خود را روشنفکر می داند من از شما ممنون هستم که بی پرده با مردم عادی حرف میزنی بدون غل و غش اگر امکان دارد نظرتان را در مورد سفر شهردار به استانبول بفرمایید؟ممنون از خان چوبان
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام خان چوبان ممنون که واقعیت را نوشتید
بعضی از مردم آگاه نیستند و هرچه را که آقای ***** عضو شورا در شهرمان شایعه پراکنی راه انداخه اند را باور کرده و با نوشتن طوماری میخواهند طرح ساخت ادری-تجاری را متوقف کنند
اقای خان چوبان کاملا مشخصه حرفاتون خطاب به کیه حالا ایشون خودشیفته روشنفکر ماب اما ایا واقعا فکر کردین این شهر ما به کارهای تولیدی بیشتر نیاز داره یا به یکمجتمع تجاری بلا استفاده مگه یک شهر کوچک چقدر مغازه میخواد به جای اینکه تنها نماد تمدن کهن تسوجرو هم از بین ببریم به فکر طرحهای توسعه دهنده باشیم چیزی که زیاده زمین ارزان درتسوج لازم نیست که شهرداریی که نماد گذشته شهرمونه بکوبیم

***واقعیت داستان خان چوبان با غیرت وشرافت سارا ماندگار شده ***

در باب ساخت مجتمع تجاری باید صرفه و صلاح شهر رو سنجید بعد اظهار نظر کرد آن طور که اظهار

می دارن با قرار داد تنظیم شده شهر داری دست کم یه میلیارد تومان ضرر می کنه!!!!!!!!

غیرت خان چوبانی شما اقتضا می کنه برای حفظ منافع شهر هم که شده باید اظهار عقیده در مورد

مواضع افراد مخالف شورا رو بعد از ملا حظه کل قرار داد منعقده ونیز علت مخالفت افراد مخالف شورا

به نقد بکشی -چرا که مقدار ضرر وزیان وارده به شهر داری در این مورد قابل چشم پوشی نیست.

*****پیشنهاد:قرار داد منعقد در ساخت مجتمع تجاری با طرف مشارکت کننده را در سایت ات بیار

بعد روی آن بند هاش نقد سازنده نموده وبه به وچه چه بزن.

من که از کم وکیف وعلت مخالفت شورا پرس وجو کردم علت مخالفت اونا اینه که :

اولا :باید محل جدیدساختمان اداری شهر داری تعیین ودر حداقل زمان ممکن ساخته شه

دوما :ساخت مجتمع تجاری در محل شهر داری باید توسط خود عوامل وتحت نظارت شهر داری ساخته

شه و نه توسط شخص مشارکت کننده که در صورت مشارکتی ساخته شدن با قرار داد منعقده موجود

شهر داری حد اقل یک میلیارد تومان ضرر می کند. والسلام علی من اتبع الهدی.
سلام خان چوبان عزیز ممنون از قلم زیبا هرچند بنده تسوجی نیستم ولی این را بگویم که ساخت مجتمع تجاری درشهرهای کوچک راکد وکورکردن دیگر نقاط شهرمی باشد
۰۲ دی ۹۳ ، ۱۱:۵۷ خان چوبان
با سلام خدمت خان چوبان عزیز
اینکه شما در گفتار و کردار خود صادق هستید نقلی نیست اما آیا بهتر نیست جزئیات طرح را نیز منتشر کنید ؟؟؟؟؟؟
شما هم وطن عزیز گفتید شهرداری یکمیلیارد ضرر میکند خودش بسازد بهتر است اما هم وطن عزیز این را بدان شهرداری در دادن حقوق کارمندان خود مانده ماشینهایش را فروخته به بهانه فرسوده شدن تو انوقت میگویی که بیاید 5 میلیارد هزینه کند برای این مجتمع تجاری و اما بعد در مورد هویت تاریخی باید به عرض برسانم که مسجد جامع،حمام بازار ،مسجد یادگار شاه،و درخت چنار گویای هویت شهر میتواند کافی باشد
سلام بعنوان یک شهروند تسوجی که سالهایی را نیز بعنوان مسئول بوده ام از طرز تفکر حضرتعالی در رابطه با توسعه شهر قدردانی میکنم. شهرم به تو و امثال شما عزیزان که بدون لحاظ کردن منافع شخصی و در جهت منافع و مصالح شهر تلاش می کنید میبالد. موفق باشید و سرافراز
پاسخ:
ممنون و سپاسگذار  . انشا الله دست در  دست هم روزی   را مهیا سازیم که آنهایی  که رفته اند  چنان پشیمان شوند که رستم از  کشتن سهراب  پشیمان شد .
در نظر به نظرات منتقد بالا به این طرح باید خاطرنشان شوم که شهرداری همچن سرمایه ندارد که بتواند این چنین طرح عظیمی را اجرا نماید بنابراین اگر به بخش خصوصی واگذار نمیشد باید هزاران سال اینچنین میماند اگر سقفش فرو نریزد این طرح چندین سود اید شهرو شهرداری دارد 1)نماد مدرنیزه شهر و ادغام یافته با هویت شهر 2) سود بیشتر حاضل از عوارض کسیه و نقل وانتقال 3)تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در دیگر بخشهای سرمایه گذاری ازجمله استخر و مجتمعهای تفریحی 4)شکستن قیمتهای کاذب و انحصاری مغازه در تسوج 5)ایجاد شغلهای جدید و درامد زایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه
آنطور که از جزئیات خبر دارم مقرر است در این طرح ساختمان اداری با مالکیت 100 درصدی شهرداری ساخته شود و 2000 متر مغازه به صورت 50 درصدی + 1000 متر فضای باز با یک میدان موزیکال و مهم تر اینکه مغازه های بخش خصوصی به صورت سر قفلی باشد .
با این تفاسیر چیزی که بدست می آید این است که شهرداری دیگر نگران پرداخت ماهیانه حقوق شهرداری نخواهد بود اما بنده حرفی دارم و آن این است که خواهشا در کنار این طرح به فکر گشایش مسجد جامع نگین واقعی شهر و نماد واقعی تاریخ و فرهنگ شهر نیز باشید و اینگونه نباشد که مثل مغازه های پاساژ ماه به ماه فروخته شوند و حقوق کارمندان شهرداری داده شود .
جناب مطلع لطفا اطلاع رسانی کنید که فضای شهر داری که قرار است به صورت مجتمع تجاری ساخته شود فعلا کل سطحش چند متر است که۲۰۰۰ +۱۰۰۰ =۳۰۰۰ مترش به صورت تجاری درست خواهد شد ونیز ساختمان اداری با ۱۰۰ در صد مالکیت شهر داری آیا در زمین شهر داری فعلی ساخته خواهد شد ویا مکان دیگری را در نظر گرفته اید ویا نکند بالا وطبقه دوم مجتمع تجاری را ساختمان اداری شهر داری خواهید ساخت؟
آیا در مورد گشایش اطراف مسجد جامع برنامه ای تصویب شده قبل از اجرای این طرح در نظر گرفته اید؟
در ضمن چه تضمینی وجود دارد تا مغازه های مجتمع تجاری جدید ماه به ماه فروخته نشود وصرف تامین حقوق کارگران شهر داری داده نشود؟

قضییه ضرر یک میلیاردتومانی شهر داری با ساخت این مجتمع به صورت مشارکتی راچگونه حل
می کنید؟
واقعا با این اتفاقایی که تو تسوج می افته آدم شاخ در میاره الان آدم می فهمه که چرا کمتر کسی از همشهریهای عزیزمون قبول مسئولیت می کنند چطور که مهندس نیک فکر مسئولیت شهرداری تسوج را قبول نکرد چون می دونست کار کردن در شهر خودش چقدر سخت و شاید غیر ممکنه
یا مهندس اشرفی که همه می گفتن چطور شورا اینا رو نمی بینه . شورا میبینه اما اونا شهرشون و بعضیای شهرشونو خوب میشناسن
دیدید چطور چوب لای چرخ آدم زحمت کشی مثل آقای ناصری گذاشتند ؟ انصافا درمانگاه تسوج را متحول کرد .
آدم همینجور مات میمونه



این ضرر یک میلیاردی را که شما می فرمایید چرا دیگران درک نمی کنند . یا باید شهرداری خودش بودجه لازم را داشته باشد و یا باید منفعت بدهد . دقیقا مثل کسی که زمین دارد ولی پول ندارد در این مواقع زمینش را در اختیار کسی قرار می دهد تا هر دو منفعت کنند .
مانده ام جوری می گویید ضرر که انگار کسی که طرف قرار داد است یک آمریکایی است که قرار است در آمد حاصله را به آمریکا ببرد یا اینکه مغازه ها را بعد از ساخت با کشنده های بزرگ به جای دیگری ببرد .
من موندم چی شده منتقد صفت و سختی مثل شما حالا در حال حمایت از شهرداری حرکت می کنه . چیزی شده ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
البته دوست عزیز و گرامی  اون که شما نوشتین سفت هستش  فکر  کنم .
اما در  مورد سوالتان :
خداوند شاهد است که هیچ خواسته ای  از  مسئولان نداشته ام جز  خدمت برای  تسوج
اقای خانچوپان شما باید حمایت کنید وقتی هروز با شهر....میگردید.ولی ایا تا حالا سوال کردید چرا از وقتی این شورا وشهردار به کار اومدن این همه نفاق و دودستگی بین مسئولان و ملت پیش اومده لطفا جواب بگذلرید.
۰۹ دی ۹۳ ، ۱۴:۲۵ ترک اوغلان
ممنون از قلم شیوایت خان چوبان .شورای محترم هر کاری که بخواهید در شهرمان آغاز نمایید عده ای معلوم الحال که سی سال است جز بدبختی تسوج و فلاکت مرده خواسته ای ندارند و چوب لای چرخ همه جز معدود گروه خودشان می گذارند فرافکنی می کنند به هوش باشیم و بهانه به دست افراد کوته فکر ندهیم خدا قوت
واقعا متاسفم هرکاری داره میشه ما چشمامونو بستیم اونایی کوته بین هستن که از اوضاع شهر خبری ندارن مگه با صدای بلند حرف زدن و سینه رو جلو دادن میشه کاری رو پیش برد یکسال گذشت اما این شورا هنوز کاری نکرده و فقط پی دیگران رو میزنن به این میگنن کوته بین.
ممنون از اکثریت شورای محترم تسوج که کلید اینمجتمع تجاری را با خالی کردن شهرداری رقم زدن امید انکه ،روزی برسدکه این مجتمع ماند هر نمادی دیگر در شهر نشانگر مدرنیزه بودن این شهر باشد .انشااله
سلام
پس از طرح تخریب ساختمان قدیمی شهرداری یکی دیگر از هویت های تسوج "تخریب" شد!!!

قابل توجه میراث "نافرهنگی" : ساختمان تاریخی روبروی بانک تجارت متعلق به آوای " الف- الف" تخریب شد.
سلام بابا خسته شدیم بزارید این شورا وشهردار هر بلایی میخان بر سر این شهر بیارن ما که داریم از دست اینها از اینجا میریم.ولی خاهشن نذارید شهر....به حرمت تسوج وتسوجلی بی احترامی بکنه.
پاسخ:
برادرم فرار  کاری رو درست نمی  کنه . برادرم فرار آسون ترین و آخرین راهه نه اولین راه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی