loop="-1" > بایگانی فروردين ۱۳۹۴ :: خان چوبان -تسوج

خان چوبان -تسوج

خان چوبان شخصیتی محق و همچنین مظلوم و سربلند در داستان سارای بود و شهر ما تسوج هم با اینکه محروم و بی نصیب مانده ولی سرافراز صحنه های تاریخ و رشید جبهه های حق علیه باطل است . به همین جهت نام این وبلاگ را خان چوبان انتخاب کردیم.
تسوج شهری در میان استان های آذربایجان شرقی و غربی که قدمتی به اندازه تاریخ دارد ولی جمعیت و وسعت فعلی آن یک دهم جمعیت تاریخی آن نیست .
این وبلاگ فقط و فقط برای بیان محرومیت ها و دردهای این شهر و همچنین بخش تسوج (با 151 شهید) فعالیت می کند و نویسنده آن از هرگونه وابستگی به شخص یا گروهی مبراست .

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

در حالی که طبیعت با تحولی نو، شکوفه های بهاری بر تن کرده و درختان وباغاتش، نوید بخش سالی پر محصول را می دهد یک دستگاه بیل مکانیکی با ورود به یکی از باغات بخش تسوج، دهها اصله درخت میوه را از هستی ساقط کرده و مالک این باغ را متحمل خسارات سنگینی کرد!

 روز سه شنبه ۱۸ فروردین ماه، در بی خبری یکی از باغداران تسوج، بیل مکانیکی اداره راه و ترابری، در یک اقدام سوال برانگیز وارد ملک او شده و در نهایت ناشکری و بی رحمی، در فصلی که همگان به شکرانه بهار و شکوفه زدن درختان، تلاشی مضاعف را پیشه کرده اند، دهها اصله درخت را از ریشه قطع کرد.

این گزارش حاکی است:  یک دستگاه بیل مکانیکی متعلق به اداره راه و ترابری شهرستان شبستر در یک اقدام تعجب انگیز و بی رحمانه، با ورود به حریم یکی از باغات کنار جاده روستای قلعه مراغوش از توابع بخش تسوج در آذربایجان شرقی،  ده ها اصله از درختان گردو و انواع میوه این باغ را از ریشه کنده و با خاک یکسان کرد.

مشاهدات عینی خبرنگار ما نشان می دهد که در این اقدام نابجا، ۲۱  اصله درخت گردو که دارای عمری حدود ۲۰ سال بودند و نیز دهها درخت سیب و آلبالو به طور کامل قطع شده و از بین رفته اند.

 مالک باغ با ابراز ناراحتی شدید از اتفاق پیش آمده با بیان این نکته که تاکنون هیچ تذکر و اخطاری از اداره راه و ترابری در مورد حریم نامشخص روستای قلعه مراغوش به وی نشده بود با ابراز شکایت از این کار انجام شده خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مراجع قضایی به این موضوع شد.

بعد از طرح شکایت توسط مالک باغ به مراجع قضایی شهر تسوج, کارشناسان قضایی این بخش موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

احمد خانی عضو شورای حل اختلاف دادگاه شهر تسوج در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این حادثه برای اولین بار است که در بخش تسوج رخ داده به طوری که هیچ اعلام قبلی و تذکری از طرف مسئولین راه و ترابری در این خصوص به مالک صورت نگرفته که در نوع خود قابل تآمل هست .

وی با ابراز تاسف از قطع درختان گردو و میوه گفت: شاید اداره راه و ترابری شهرستان شبستر دارای حکم قضایی محکم تری بوده اند که این چنین و در فصل بهار و آغاز رویش درختان، بدون هیچ اعلام قبلی درختان را از ریشه کنده اند!

وی با اشاره به قانون حریم احداث باغ ها در کنار جاده ها گفت: قانون با همه یکسان برخورد می کند و رافت اسلامی در قوه قضائیه یکی از اصول مهم هست به طوری که وقتی شخصی را به خاطر جرمی مجازات می کنند در پی جلسات مختلف در دادگاه تمامی موارد و جرم به شخص مجرم بازگو می شود و دفاعیات وی توسط دادگاه شنیده شده و مورد بررسی قرار می گیرد اما بااین حال واقعا تعجب برانگیز است که در این مورد چنین تذکرات و دفاعیه هایی صورت نگرفته باشد!

مهندس شریف کارشناس کشاورزی منطقه تسوج نیز با اشاره به قطع تعداد ۲۱ اصله درخت گردو و بیش از ۳۰ اصله نهال میوه،  این حادثه را در نوع خود بی سابقه خواند و افزود : در طول سالهای گذشته برای مثال برای تخریب تعدادی از ویلاهای غیر مجاز در کنار جاده صوفیان – مرند چندین بار اخطارهایی به صاحبان این املاک داده شد و مراجع قانونی نیز اتمام حجت کردند و سپس اعمال قانون شد ولی امروز ما شاهد تخریب یک باغ در سکوت و بدون اطلاع صاحب باغ هستیم.

در حالی که اداره راه و ترابری همواره به دلیل تنگناهای مالی و نبود وقت و فرصت و ماشین آلات کافی از اجرای طرح تعریض محور شبستر – تسوج عاجز مانده و این جاده قدیمی هر هفته شاهد تلفات مرگبار رانندگی است به کار گیری ماشین آلات راه و ترابری برای قطع درختان و نابودی فضای سبز و ایجاد نارضایتی در بین باغداران و شهروندان منطقه جای تردید و سوال بسیار است. ظاهرا ماشین آلات این اداره آدرس محل کار خود در حاشیه جاده را با یکی از باغات اهالی اشتباه گرفته اند!

با این حال این سوال همچنان باقی است که چرا این اقدام تخریبی حتی در صورت داشتن محمل قانونی، در فصلی دیگر و بعد از برداشت محصول صورت نگرفته است؟ چرا به خاطر بی تدبیری و خود محوری برخی، اکنون شاهد نابودی محصولات ارزشمند باغی و دل نگرانی کشاورزان و دلسردی باغداران منطقه شده است؟

نگارنده: ابراهیم ایلخانی


۷ نظر ۱۹ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۰۷
خان چوبان