loop="-1" > گذر روزها و آدم ها و . . . وعده هایکه مفت بود. :: خان چوبان -تسوج

خان چوبان -تسوج

خان چوبان شخصیتی محق و همچنین مظلوم و سربلند در داستان سارای بود و شهر ما تسوج هم با اینکه محروم و بی نصیب مانده ولی سرافراز صحنه های تاریخ و رشید جبهه های حق علیه باطل است . به همین جهت نام این وبلاگ را خان چوبان انتخاب کردیم.
تسوج شهری در میان استان های آذربایجان شرقی و غربی که قدمتی به اندازه تاریخ دارد ولی جمعیت و وسعت فعلی آن یک دهم جمعیت تاریخی آن نیست .
این وبلاگ فقط و فقط برای بیان محرومیت ها و دردهای این شهر و همچنین بخش تسوج (با 151 شهید) فعالیت می کند و نویسنده آن از هرگونه وابستگی به شخص یا گروهی مبراست .

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

گذر روزها و آدم ها و . . . وعده هایکه مفت بود.

چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۵۷ ق.ظ

مسجد جامع تسوج مربوط به صدهٔ ۱۰ ه. ق. است و در داخل تسوج واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۷۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به جرات می  توان گفت که یکی  از  کم نظیر ترین مساجد ایران است در  واقع  مساجدی با   این نوع معماری  فقط  در  تبریز و اصفهان  دیده شده است . 

حال با کمال تاسف این گوهر  گرانبهای   تاریخی  و مذهبی  پشت سر نمائات زشت مغازه های قدیمی  پنهان است  که   نه تنها مزیتی  برای  شهر  تسوج به شمار  نمی روند بلکه  نمای  نه چندان زیبای  شهر  را ، آن هم در  خیابان مرکزی  زشت تر  و زننده تر  کرده اند . 

به نظر می  رسد بعضی  از  مغازه ها در  جوار  حمام تاریخی حدود 10 سالی  است که رنگ آدم به خود ندیده اند .  ظاهر  کاه گلی  آنها نمائی  زشت در  مرکز  شهر  به وجود آورده  که سوالات زیادی  را برای هر  ره گذری   به وجود می  آورد .

گشایش  این مسیر علاوه بر نمایان شدن نمای  زیبای  مسجد تاریخی  و زیبای  تسوج  بر زیبایی  و  بهسازی  خیابان امام خمینی  کمک زیادی خواهد کرد .

تا به حال این طرح زیبا و دهان پرکن  توسط  بسیاری  از  مسئولین گفته شده و حتی  عملی  نیز شده است !!!!!!!!!! ولی  چیزی  که مسلم است اینکه این طرح قدیمی  را باید در  کنار  جاده تسوج - مرندی  گذاشت که فقط  و فقط  باعث  انتخاب  دیگران شده است و تسوج عزیز  از  این طرح طرفی  نبسته است . 

آخرین بار  لزوم اجرای  طرح از  زبان فرماندار  شهرستان شنیده شد  . هر  چند  اگر  بگویم که ایشان قولی  داد دروغ گفته ام  ولی  قبل از  آن استاندار  محترم در  جلسه پرسش  و پاسخ در  مسجد جامع تسوج از اختصاص  5 میلیارد ریال به این طرح خبر داد و مردم را بسیار  امیدوار  کرد ولی  . . . 

حتی  مسئولان بومی  شهرستانی  و استانی  هم  نتوانستند پرده از  روی  مسجد جامع بردارند ، پرده ای  که کهنه و زشت به نظر می  رسد . 

ظاهرا در  این پنجاه و اندی  سال  ، شهرداران در  تسوج  فقط  امور جاری  را انجام داده اند . به طوری  که حتی  در  مقابل چشم ، این طرح را نه تنها به پایان نرسانده اند  بلکه شروع هم نکرده اند !!!!!!!!!!!!! 

اجرای  این طرح هزینه گزافی  را در  پی  دارد ولی  چیزی  که آشکار  است در  طول دوران شهرداری  بودن تسوج متاسفانه به این مسایل توجهی  نشده است .

به عنوان مثال در  مدت 10 سال شهردار بودن جناب  آقای  پنبه ای  اگر  به جای  فروش  مغازه ها ی  پاساژ ، آنها را با مغازه های جلوی  مسجد  معاوضه می  کردند ؛(حتی  به صورت لاک پشتی) این طرح در  حال اتمام بود . 

با توجه به اینکه 95 % مغازه های  مزبور  خشکبار  فروش هستند ، اکنون پاساژ شهرداری  هم به عنوان  بازارچه خشکبار  سامان یافته بود .

از  شورای  شهر  و شهردار  محترم  می  خواهیم قدم های  عملی  نسبت به اجرای  این طرح بردارد  و شاید که اجرای  این طرح از  ایشان برای  شهرمان به یادگار  بماند . 

البته طبیعتا اجرای  طرح سنگینی  مثل این  باعث  رونق شهرمان در  دیگر  زوایا هم خواهد بود  چرا که برای  اجرای  چنین طرحی  لازم است مغازه های  جدیدی  برای  معاوضه ساخته شود که این  بر آبادی  شهرمان خواهد افزود  . 

 از  طرف دیگر  خیابان امام خمینی  ظاهری  در  شان حضرت امام خمینی  (ره) و شهر  تاریخی  - فرهنگی  تسوج  خواهد داشت که این زدن چند نشان با یک تیر خواهد بود . 

انتظار  داریم شورای  شهر  و شهردار  جدید  قدم های عملی  در  تغییر چهره شهر  تسوج  و حرکت به سوی  پیشرفت بردارد . و مسلما مردم نیز در  چنین شرایطی  از  آنها حمایت کامل خواهند کرد و سختی  ها را بهتر  تحمل خواهند کرد .

با تشکر 

 خادم مردم تسوج - خان چوبان 

............................................................................................................................

درد دن بئلیم بوکولدی  : 

رسمیدور یول لاردا گوزلر ساربان یول خسته سین

 

سنده گوزله فانی دونیانین دوشن پابسته سین

 

بی وفا دونیایه خاطر ساتما یوخسول دوستوی

 

کسگین اولسا هر قدر کسمز پیچاق اوز دسته سین

  

۹۲/۱۲/۱۴
خان چوبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی