loop="-1" > غربت درختان بومی :: خان چوبان -تسوج

خان چوبان -تسوج

خان چوبان شخصیتی محق و همچنین مظلوم و سربلند در داستان سارای بود و شهر ما تسوج هم با اینکه محروم و بی نصیب مانده ولی سرافراز صحنه های تاریخ و رشید جبهه های حق علیه باطل است . به همین جهت نام این وبلاگ را خان چوبان انتخاب کردیم.
تسوج شهری در میان استان های آذربایجان شرقی و غربی که قدمتی به اندازه تاریخ دارد ولی جمعیت و وسعت فعلی آن یک دهم جمعیت تاریخی آن نیست .
این وبلاگ فقط و فقط برای بیان محرومیت ها و دردهای این شهر و همچنین بخش تسوج (با 151 شهید) فعالیت می کند و نویسنده آن از هرگونه وابستگی به شخص یا گروهی مبراست .

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

غربت درختان بومی

چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۸:۰۲ ق.ظ

به مناسبت سفر  شورای  شهر  و شهردار  گرامی  به جزیره نخل و  سدر  یعنی  جزیره کیشششش(البته با هزینه ؟؟؟؟؟!!!!!!) و به بهانه در پیشرو بودن روز درختکاری و همچنین کاشت درختان غیر بومی در شهرمان که همواره با آفت های نوین در شهر دیده شده اند خواستم اندکی درد دل کنم با شما شاید با نظرهایتان ذهن من هم کمی بازتر شود . 
سالها پیش بود که درختان اقاقیا مهمان خیابان ها و فضاهای سبز شهرمان شدند و اندک اندک جای مجنون ها را هم گرفتند . درختانی که از آفریقا گرفته تا آمازون و سیبری و کویر و …………. دیده می شوند و در همه جای ایران هم هستند . اما این روزها چیزی که در محافل عمومی و کنفرانس ها و همچنین روی درگاه سایت ها خودنمایی می کند بازگشت درختان بومی به بلوار ها و خیابان ها و فضای سبز شهر هاست . اخباری که که حتما مسئولان شهر ما را هم متاثر خواهد کرد .
همان موقع که پیشنهاد کاشت درختان سنجد در بلوار مستضعفین داده شد و ساده از این پیشنهاد گذشته شد به نظر رسید که دیگر اهمیتی برای درختان بومی قائل نیستند و درختان غیر بومی ترجیح داده می شوند . شاید به جهت رشد بیشتر این درختان باشد و یا به جهت آفت بیشتر درختان بومی !!!!!!!!!

چند سال پیش در یکی دو بلوار و خیابان درختان بومی آزمایش شدند . در خیابان آیت اله خامنه ای درختان آلبالو  ، نمای فوق العاده ای در بهار و تابستان به وجود می آورند و هم چنین شب ها وقتی  که زشتی  های  بعضی  بنا ها در  پس  تاریکی  پنهان می  شوند ، این خیابان را به یک منظره زیبا و رویایی بدل می کنند . 
و هم چنین میهمانان شهر و دانشجویان را با خاطره ای خوش بدرقه می نمایند چرا آنان مجال و امکان رفتن به باغ ها را ندارند مخصوصا دانشجویان دختر . 
در بلوار ساحل جنوبی نیز درختان میوه فارغ از بی باری دیگر درختان همسایه شان چشم در چشم میهمانان تابستانی شهر می شوند و آنان را بی منت دعوت به ارتزاق می نمایند 
در بلوار شهید مطهری نیز درختان توت میزبان همشهریان عزیزمان می شود و صحنه های زیبایی را خلق می کند . 
بلوار معلم هم خوش نام به درختان توتی است که با وجود زیبایی که خلق کرده اندخانواده ها را روز ها چه عرض کنم شب ها هم به پایای خود می  کشانند . 
شاید بنا باشد یکی از راه های جذب گردشگر همین باشد که درختان شهر ما به جای اینکه تنها زیبا باشند ، زیبا و خوشمزه باشند .
شهری  که در جذب  گردشگر  و ایجاد خدمات رفاهی  فقیر مانده ، شاید با کاشت درختان مثمر بجای درختان غیر بومی پای میهمانان را به شهر  فرهنگ و تمدن اما ساکن ما باز  کند چرا که همین تابستان پارسال کم نبودند میهمانانی از شهرهای دور و نزدیک که به بهانه چیدن میوه راهی شهر ما می شدند.

 بله یکی ازراه های ساده متمایز ساختن شهر ما کاشت درختان میوه بجای درختان بی ثمر است شاید بهتر است درخت گوجه سبز (آلوچه) که در هنگام گل و میوه زیبایی خاصی را بروز می دهد مهمان یکی از خیابان های شهر باشد و بنا به موقعیت آلبالو و سنجد و ……. چنان که نام یکی از خیابان های شهر از قدیم سنجد لو( ایده لئخ) است .

قابل توجه شهردار و شورای شهر بهتر نیست در این مدت کم مانده به روز درختکاری با یک برنامه ریزی مناسب این روز را به روزی سرشار از شادی و نشاط برای شهروندان تبدیل کنند و هم چنین کاشت درختان سنجد و آلبالو را در دستور کار خود قرار دهند
چنان که در شهر های مختلف کشور نیز نوع کاشت درختان توسط شهرداری در مسیر بازگشت به سوی درختان بومی است  
در شیراز و کازرون شهرداری اقدام به کاشت درخت نارنج نموده که با تمجید اهالی روبرو گردیده است . 
همچنین درختان نارنج در شهر های بابل و داراب و شوش از قدیم رایج بوده است . 
در ایلام نیز اخیرا شهرداری اقدام به کاشت درختان بلوط در سطح شهر کرده است . 
در تبریز هم شهرداری در راستای بازگشت به سوی درختان بومی کبوده را به خیابان ها آورده است و همچنین در گلپایگان و روانسر نیر درختان بومی اما نه از نوع بارور کاشته شده اند . 
شاید این بهانه به جا باشد که درختان بی بار در مقابل کم آبی مقاوم ترند ولی هدف می تواند مهمتر از این ها باشد  .از  این گذشته درختان بومی همچون آویشن و سنجد که مقاومت زیادی نیز به کم آبی دارند می توانند جایگزین خوبی برای برخی درختان غیر بومی شوند.حال با توجه به نزدیکی فصل درختکاری از مسئولین محترم شهر می خواهیم برنامه ای مدون برای کاشت درختان بومی در شهر تسوج را پیاده نمایند تا شاید یکی از راه های جذب توریست در شهر محقق شود چرا که جذب توریست لزوما با ایجاد مجتمع های تفریحی و گردشگری بزرگ محقق نمی شود بلکه طرح های ساده و چشم گیر شاید گره گشا باشند .

شاید این بار  درختان اقاقیا بخواهند من را از  عواقب  کارم بترسانند و از  من شکایت کنند ولی  چاره ای  جز  نوشتن نیست وقتی  درد دارد آدم را خفه می  کند . انشاء الله به زودی جزئیات بیشتری  از سفر  هیات تسوجی  به کیش به اطلاعتان خواهد رسید.

خادم مردم تسوج - خان چوبان 

.......................................................................................................................

دردیمیز   حدده ن آشیب دیر   یوخ ولی درمانیمیز    

 

          دوشموشوک   مین بیر بلایه  آغرییر هر یانیمیز

 

بیر   نفر   یوخدور   اساسی  چاره قیلسین بیزلره  

 

            بیز لرینده  یوخ   او   حدده  قدرت و ایمکانیمیز

 

تیکمیشیک گوز بیز ازه لده ن اوز گه نین اقدامینه 

   

         اوزگه نین  قا لمیش  الینده  دنده میز   فرمانیمیز

 

کیم گلیر مسئول اولور بیر ایل دوام  ائتمیر   گئدیر    

  

      لاجرم آیلار  بویی (  آت )سیز قالیر      میدانیمیز

 

 

 

(جادده بین المللده)     قتلگاه      اولموش بیزه     

   

      اوردا واردیر حداقل      هر  آیدا    بیر    قربانیمیز

 

 

شهرداری   بیر   طرفده ن   قیرخیری دارایی ده   

    

       بیز  کچل  اولدوقدا  هئچ ال  چکمدی  قیر خانیمیز

 

 

دای  گلیر چینزیر  ایی  بیزده ن  بینمیر لر بیز ی  

      

    نهره میز      باشسیز   قالیبدیر تورشایب ایرانیمیز   

 

جین یمیشده ن اسگیدیر باققالدا داشلاردان کسیر  

    

        دوزدئمیر  بیریول   ترازو ایری اولوب میزانیمیز   

 

اولموشوک  امما  برادر  آغلیان  یوخدور   بیزه   

 

         ایندی   بو سس  سیز سویوق ائولردی قبرستانیمیز 

 

بیلمیره م علت ندیر یئر گوی بیزیلن دوز دئمیر 

    

         گونده بیر مود شه وئریر داملارداکی   شیر وانیمیز

 

۹۲/۱۲/۱۴
خان چوبان

نظرات  (۱)

با سلام امیدوارم در ادامه راهتان و در تلاش برای آبادانی تسوج موفق باشید و از خدا توفیقتان را خواستارم اما خواستم نقطه ای را یاد آوری نمایم هر چند میدانم شما نیز به این نکته واقفید و فقط به عنوان درد دل میگویم من در تسوج نمیباشم اما هفته ای چند بار وب های تسوج را نگاه میکنم در سایتهای موجود اغلب به نارساییها اشاره میگردد و کمتر موردی را میتوان یافت که از طرحی یا ایده ای تعریف وتمجید گردد (جسارتا مثل همین مطلب ) که شاید در اینده اثر بخش باشد یعنی آیا ما از نو آوری میترسیم (مثلا آیا میدانید در همین مرند زعفران با بهره دهی بالا کشت میگردد هرچند من خودم با مطالب شما خصوصا درخت سنجد کاملا موافقم بنا بر این نفی هر نوع آوری شاید خوب نباشد و به نظر این حقیر سایت خوب و پر رونق و تاثیر گذار میتواند باشد که الگو ساز باشد و افراد موفق را نیز نشان دهد و تعریف نیز از خوبیها شده باشد شاید این راه نیز به امتحان کردنش بیارزد امید موفقیت برایتان دارم . مستدام باشید . با احترام ج ر
پاسخ:
 ممنونم از حسن نظرتان و تشکر  از  راهنماییتان .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی