loop="-1" > تیل :: خان چوبان -تسوج

خان چوبان -تسوج

خان چوبان شخصیتی محق و همچنین مظلوم و سربلند در داستان سارای بود و شهر ما تسوج هم با اینکه محروم و بی نصیب مانده ولی سرافراز صحنه های تاریخ و رشید جبهه های حق علیه باطل است . به همین جهت نام این وبلاگ را خان چوبان انتخاب کردیم.
تسوج شهری در میان استان های آذربایجان شرقی و غربی که قدمتی به اندازه تاریخ دارد ولی جمعیت و وسعت فعلی آن یک دهم جمعیت تاریخی آن نیست .
این وبلاگ فقط و فقط برای بیان محرومیت ها و دردهای این شهر و همچنین بخش تسوج (با 151 شهید) فعالیت می کند و نویسنده آن از هرگونه وابستگی به شخص یا گروهی مبراست .

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

تیل

چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۴۹ ق.ظ

تیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی غربی بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است. این روستا مرکز دهستان گونی غربی می‌باشد. جمعیت تیل در سال ۱۳۴۵ بالغ بر ۲٬۹۰۰ نفر بوده که از شهرهای چابهار و بوشهر آن زمان بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر بوده‌است. همچنین جمعیت این روستا طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ خورشیدی صورت گرفته‌است، بالغ بر ۲٬۷۸۰ نفر بوده‌است. رودخانهٔ فصلی تیل در سمت شمالی آن جاری می‌باشد. لازم به ذکر است طبق آخرین سرشماری در سال 1390 توسط آمار وزارت بهداشت،جمعیت این روستا به 5400 نفر افزایش یافته است. از مکانهای گردشی تفریحی این روستا میتوان آوازان،دریل،شورگول،لوه کهریزی،پاشاسوودی،گوورچین داشی،ین کهریز،زیوه و قره داشلی را نام برد.

این آمار  و اطلاعاتی  است  که ویکی  پدیا در  اختیار  می  دهد و  چیزی  غیر از  آن در  گسترش  این مطلب  نوشته نشده است . 

لازم به ذکر  است که این جمعیت در  آمار  سال 1390 در  سایت آمار  2547 نفر  می باشد .

حال یک سوال  پیش  می  آید که روستای  تیل یا شهر  تیل ؟

سالهاست که بحث  شهرداری شدن تیل بر زبان ها جاری  است و هنوز  اتفاق خاصی  برای  این روستا نیفتاده است . علت این امر  را  کمی  جمعیت عنوان  می  کنند ولی   ، تبدیل روستاهایی با بیش از 3500 نفر جمعیت به شهر در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسید. البته در این مصوبه آمده است که تنها ملاک برای تبدیل روستاها جمعیت آن نیست و باید شرایط دیگری را هم داشته باشند، البته هیچ اشاره‌یی به شرایط نشده است . اگر  گذرتان به این روستا افتاده باشد  حتما حس  می  کنید که  با روستاهای  دیگر  فرق دارد و بوی   شهر   می  دهد . 

شهر  های  ریز بیشماری  در  سراسر کشور  دیده می  شوند  در  شمال این قضیه نمود بیشتری  دارد که  روستاهای  کوچکتر  از  تیل به شهر  تبدیل شده اند  ولی  هنوز  روستای  تیل نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

 بنده خود یک شب  در شهری  واقع در  استان مازندران بیتوته کردم که به خداوندی  خدا کوچکتر  از  قره تپه بود و دوسالی  بود که به شهرداری  تبدیل شده بود . وقتی  دیدم یک هنرستان مجهز  و حتی  مرکز  آموزش  فنی  و حرفه ای دارد غبطه خوردم که چرا بخش  ما اینگونه نیست و  به محرومیت محکوم شده است .!!!!!!!!! (جالب  آنکه آن شهر  حتی  یک ساندویچی  هم نداشت)


شاید این روستا بدین جهت شهر  نمی  شود که در  بخش  تسوج واقع شده و تسوج محکوم به محرومیت است زیرا اگر  پیشرفتی  در این بخش  باشد امکان شهرستان شدن آن بیشتر  می  شود که به ضرر برخی هاست .

به امید پیشرفت بند بند وطن

۹۲/۱۲/۱۴
خان چوبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی