loop="-1" > خشکبار تسوج برندی معتبر :: خان چوبان -تسوج

خان چوبان -تسوج

خان چوبان شخصیتی محق و همچنین مظلوم و سربلند در داستان سارای بود و شهر ما تسوج هم با اینکه محروم و بی نصیب مانده ولی سرافراز صحنه های تاریخ و رشید جبهه های حق علیه باطل است . به همین جهت نام این وبلاگ را خان چوبان انتخاب کردیم.
تسوج شهری در میان استان های آذربایجان شرقی و غربی که قدمتی به اندازه تاریخ دارد ولی جمعیت و وسعت فعلی آن یک دهم جمعیت تاریخی آن نیست .
این وبلاگ فقط و فقط برای بیان محرومیت ها و دردهای این شهر و همچنین بخش تسوج (با 151 شهید) فعالیت می کند و نویسنده آن از هرگونه وابستگی به شخص یا گروهی مبراست .

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

خشکبار تسوج برندی معتبر

چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۵۹ ق.ظ


بدون شک یکی  از  تولید کنندگان برتر خشکبار کشور چه از  نظر کمیت و  چه از  نظر کیفیت بخش  تسوج است . بخشی  نه چندان بزرگ که توانسته نام و آوازه خود را حداقل در  شمالغرب  کشور  بزرگ نگه دارد . هنوز  زمان چندانی  از  صادرات قیسی  به اتریش  توسط یکی  از  تجار  تسوج نگذشته است .

هنوز  قیسی  و برگه و . . . تسوج نامی  آشنا برای  مصرف کنندگان است .

بسیاری  از  تجار  بزرگ خشکبار  با نام تسوج کاملا آشنا هستند ولی تسوج همواره در  بخش  بسته بندی  مشکلات حاد داشته است .

 از  دیر باز  که بسته بندی  به صورت سنتی  انجام می  شد محصولات تولیدی  تسوج توسط  کارگاه های  بسته بندی  مرند و آذرشهر  و با نام آنها به دست مصرف کننده می  رسید ظاهرا تسوج از  دیر باز  در  این بخش  ضعیف عمل  کرده است . چرا که با وجود تولید انبوه جایگاهی  در  بسته بندی  خشکبار  ندارد . 


و حالا تسوج  با  پیشرفت صنعت بسته بندی  باز  هم طرفی  از  این مقال نبسته و  تولیداتش توسط تجار  فراوانش  در  این بخش  به دست  کاخانه های  بنیس  و دریان می  رسد تا محصولات بی  رقیب  تسوج را با نام خود به بازار  بفرستند .

 در  اینجا مرد و زن و کودک از تولید قیسی  و برگه سر در  می آورند  . اما حیف که زحمت و مشقت آنها به نام کسان دیگر  در بازار  فروخته می  شود . 

در  روزهای  گرم و سوزان تابستان  که  هر  کسی  تحمل آن گرمای ملال آور را ندارد  اگر  گذری  بر هر  محله و روستای تسوج بیاندازید  کارگاه های  کوچک و بزرگ تولید خشکبار  را خواهید دید که بخش  اعظمی  از  خشکبار  مصرفی  کشور  را تولید می  کنند  .

 درست است که این محصولات گه گداری با نام تسوج و به دست تجار  این شهر  به نخجوان و باکو صادر  می  شود ولی  اکثرا  در  کارخانه های   ارس  پر  و دریان  و به نام غیر از  تولید کننده واقعی  بسته بندی  می  شوند . 

چاره کار  چیست ؟ 

در زمانی  که مسئولین  منطقه ای  و شهرستانی  فقط  شعار  و شعر  و مناجات نامه بلدند ، چه باید کرد . 

آیا باید  ماند و با درد همزیستی  کرد ؟ 

یا باید  طرحی  نو انداخت و همتی  کرد ؟

بسیاری  از  تجار به نام خشکبار  تسوج نه تنها از  نظر مالی  بلکه از  نظر مدیریتی بسیار متمولند ولی  کاری  که باید اتفاق  بیافتد نمی  افتد و این جای  خالی  را باید پر  کرد . 

 ایجاد یک  کارخانه بسته بندی  در  تسوج نیازی  است که شدیدا احساس  می  شود  و به نظر می  رسد بدون همت مردم عملی  نخواهد شد . البته نقش  هماهنگ کننده مسئولین را در  این حوزه نباید بی  اهمیت تلقی  کرد  ولی  چیزی  که تا بحال دیده ایم را نیز نباید فراموش  کنیم و آن راحت طلبی  مسئولین است که نه تنها  نمی  خواهند زیاد به خودشان زحمت  دهند  و در  حوزه ی  بخش  خصوصی  دخالت کنند بلکه نقش  هماهنگ کننده خود را نیز به کلی  فراموش  کرده اند .

چیزی  که واضح و مبرهن است  این است که  مسئولین یک بخش  یا شهرستان یا یک استان بر اساس  استعداد های  یک منطقه باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری  کنند  و قدرت کشف این استعداد ها را داشته باشند  و بدین سبب واسطه خوبی  برای  پیشرفت شوند  . مسلما در  یک منطقه کویری  نمی  توان کشاورزی  کرد و در  یک دره نیز نمی  توان  فرودگاه ایجاد کرد  یا در  یک زمین والیبال نمی  توان  فوتبال بازی  کرد . چرا که هر  چیزی  به  موقعیت  آن خاک بستگی  دارد لیکن در  تسوج تمام توان خود را گذاشته اند تا با بی  توجهی   همه چیز را نابود  کنند  . حتی  خشکبار  بی  نظیر تسوج  که سالیان سال بخش  اعظمی  از  بازار های  ایران و  بخشی از  صادرات  را به خود اختصاص  داده .

طبیعتا هماهنگی  با سرمایه گذار  نقشی  است که مسئولین در  انجام آن قصور  فراوان  کرده اند.

و ما نیز با   عمر  نوح و صبر ایوب  از  ایشان می  خواهیم  که جبران مافات کرده و آب  رفته را به جوی  بازگردانند .  

هماهنگی  برای سرمایه گذاری    اهالی بخش  چیزی  است که باعث  پیشرفت  صنعت بسته بندی  و خشکبار  و همچنین مایه مسرت مردم و خان چوبان خواهد شد .

خادم مردم شریف  تسوج - خان چوبان

.......................................................................................................................

طبع گلمیر  اورگین  قانی آخیر  دفتریمه

دایانیب ایندی قلم غملی باخیر دفتریمه

 

باشا دوشمور نه یازیر .هاردا گوروب کلمه لری ؟

هرنه قدری   چالیشیر  غصّه  یاخیر   دفتریمه 

 

 صید اولموش فره لر تک  قفسیمدن  دینیرم

گوئیا  صید  ائدن لرده    یانیر  دفتریمه

 

یازیرام هرنه  اورگ منله دئییر کلمه لری

گر چی آرامیشین هر لحظه ساتیر دفتریمه

  

لوح و تندیس منیم  شأنیمه گلمیر  نه دئمک

بو هیاهوده   گؤزوم  یاشی  چاتیر  دفتریم

۹۲/۱۲/۱۴
خان چوبان

نظرات  (۱)

باشه کیشی ساول . حرف دلمونو گفتی من خودم در این خشکبار سررشته دارم و آماده خدمت به بسته بندی خشکبار تسوج هستم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی